Centra usług wspólnych

Centra usług wspólnych (Business Process Outsourcing /Shared Service Center (BPO/SSC)) to zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijający się obszar na polskim rynku pracy.

Centra usług wspólnych (BPO/SSC) w ciągu kolejnych lat wykreują i jeszcze bardziej spopularyzują nowe, wąsko wyspecjalizowane zawody charakterystyczne dla specyfiki danej instytucji – bankowości, ubezpieczeń czy funduszy inwestycyjnych. Jako przykład tego trendu widzimy coraz częstsze powstawanie centrów wiedzy (knowledge centres) i wzrost popularności nowych ról zawodowych (subject matter expert, process owner). Są to osoby wysoce wyspecjalizowane w danej dziedzinie -  ich celem jest wyeliminowanie wąskich gardeł, dbanie o jakość procesów oraz dążenie do maksymalnej automatyzacji procesu.

Centra usług wspólnych to branża, którą zdecydowanie możemy nazwać rynkiem pracownika. Średnie wynagrodzenia w tej branży są bardzo atrakcyjne zarówno dla osób wchodzących na rynek, jak i tych z doświadczeniem. Firmy rywalizują o pozyskanie i następnie utrzymanie w organizacji pracowników. Wynagrodzenia stopniowo podnoszą się szczególnie w regionach dużych miast, gdzie powstaje najwięcej nowych inwestycji. Centra usług wspólnych stawiają też na wzmacnianie motywacji poprzez elementy, takie jak: możliwość awansu poziomego i pionowego, bogatą ofertę szkoleniową, w tym kursy językowe, wyjazdy zagraniczne na tzw. migracje, czyli projekty przenoszenia procesów z jednostek lokalnych do SSC, angażowanie pracowników w usprawnianie procesów, bogaty pakiet benefitów do wyboru, jak również inwestycje w rozpoznawalność swojej marki poprzez działania PR-owe. O atrakcyjności pracy w tym sektorze decyduje też nowoczesne i wielokulturowe środowisko pracy. Jest ono wysoce atrakcyjne dla młodych ludzi, którzy w takich centrach zwykle stanowią 70% pracowników”. 

Sylwia Sadalska

Randstad Finance Team Manager